31 Ocak 2013 Perşembe

Pırasa sarması



Bu yemeği yeni evliyken bir arkadaşımdan öğrenmiştim. O zamanlar pirinci çok kullanırdım ama şimdilerde bulgura kaydım.

Malzemeler:

  • 5 tane kalın pırasa
  • 1 kase kadar kıyma
  • 1 fincan bulgur
  • 1 kuru soğan
  • yarımşar demet maydanoz, dereotu
  • tuz , karabiber, pulbiber, kimyon, sumak, kuru nane (bu aralar toz zencefil de katıyorum, hepsinden birer çay kaşığı)
  • 2 kaşık salça
  • 4-5 kaşık zeytinyağı ( kıymanın yağına göre azaltılıp, çoğaltılır)
  • 1 limon  suyu ( pırasayı limonsuz sevmiyorum, katılmayabilir)
Yapılışı:
  • Pırasaların beyaz kısımlarını karnıyarık tenceremin tabanı kadar uzunlukta kesiyorum. (25 cm civarında) Ortasından karşısına geçmeyecek kadar, baş kısımları hariç bıçakla çiziyorum. Patlıcan karnıyarık gibi
  • Kaynamış tuzlu suda 10 dakika kadar haşlıyorum.
  • Bu arada içi için, soğanı, yeşilliği doğruyorum.  Limonun yarısını sıkıyorum, salçanında yarısını katıyorum. Tüm malzemeleri iyice karıştırıyorum.
  • Haşlanan pırasaları çizdiğim yerleden ayırıp dikdörtgen halinde seriyorum, fazlaca zarı varsa alıyorum. Bir kenarına fındıktan büyük iç koyup muska böreği gibi üçgen sarıyorum. 
  • Pırasaların tam ortalarından çıkan sarılamayacak ince kısımlarını tencerenin dibine seriyorum. İsterseniz havuçla karıştırıp serebilirsiniz.
  • Üzerine sarmaları diziyorum. Kalan salçayı biraz suda inceltip, pırasaların üzerine döküyorum.Su pırasaları geçmesin. Limonu da sıkıp pırasalar yumuşayıncaya kadar  pişiriyorum. Genelde düdüklü tencerede pişiriyorum. 
  • Bazen pişince tepsiye dizip fırının üst kısmında yüzlerini kızartıyorum . Ayrı bir lezzet katıyor. 
Taşsın dökülmesin, ardı kesilmesin, hepimize yarasın:)

23 yorum:

  1. off süper görünüyor. ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir tad. İlk pırasa dolması adını duyunca, pırasaları, dolma kadar dolma kadar kesip içlerini iterek teker teker borular elde etmiş, haşlayıp içlerini doldurmaya çalışmıştım. Elbette lezzetli oldu da, ben bu yöntemi bir daha denemedim:)) Çok yorucu bir yöntemdi benimki. Sonra kayınvalidem seninki gibi daha uzun kesip ortalarını yararak çıkarttı. Onun yönteminde pırasalar boyuna sarıldı, bu şekilde daha fazla iç aldığı için daha uygulanabilir bir yöntemdi. Tek sıkıntı, uçlar açık olduğu için, kenarlarından taşma riskinin bulunmasıydı. Bunu da dolma suyunun kaynar olmasını ayarlayarak en aza indirmek mümkünse de tamamen ortadan kaldırmak imkansız. En iyisi seninki gibi sarmak. En kısa zamanda denenecekler arasına girdi. Afiyet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nurten Hanımcım evet bu usulde taşma, açılma derdi yok. Faydalı olabildimse ne mutlu bana, teşekkürler

      Sil
  3. pırasanın herşeyini severim
    ellerine sağlık çok hoş görünüyor

    YanıtlaSil
  4. Oy oy lahana dolması da nefis olur....Elif'cim,Trabzon'da bu dolmayı,yani etlisini hiç bilmezlermiş.Arkadaşlarım benden öğrenmişlerdi.Ben biraz bulgur,biraz pirinç de atıyorum.Vitaminli olsun,boşver.Bu dolmayı sararken korkuyorlar,ben üçgen saramıyorum ama küçük eğri büğrü sarsamda hiç bozulmuyor.Düzgün saramayız diye korkmayın.Öyle güzel şekil alır ki.Afiyet olsun,dolsun taşsın....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siboş'um lahanayı mı üçgen sarıyorsun, bak onu da deneyim. Teşekkürler.

      Sil
  5. Allah Allah,aklım lahana dolmasına takılmış.Renk ve şekli görünce....., hep reader yüzünden.......Ben hiç yapmadım pırasa dolmasını.Bunu, dilim dilim haşlıyorlar ve tavada kızartıyorlar.Üzerine sirke,sarmısak ve limon karışımı sosu döküyorlar.Trabzon'da öğrenmiştim.Hiç denedin mi?Nefis oluyor.Burdan da dolmasını deneyeceğim,eline sağlık Elif'im.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siboş çok hoşsun yaa...Bak ayak üstü senden yeni bir tarif öğrendim, mutlaka deneyeceğim. Canım çok çok teşekkürler

      Sil
  6. ellerine sağlık bende pırasanın içinin doldurulmasını biliyorum ama hiç yapmadım.

    YanıtlaSil
  7. Canım,
    ellerine sağlık. Nefis görünüyor. Etli dolmaya bayılırım ama pırasanın dolmaını hiç yemedim. Görüntüsü süper olmuş.
    Sevgiyle kal.

    YanıtlaSil
  8. ilk bende bir arkadaşımda yemiştim,çok severim.muska şeklinde daha da güzel olmuş.eline sağlık..

    YanıtlaSil
  9. Elif'lerin en tatlısı, terazilerin bir tanesi, bu tarife bayıldım. Mutlaka yapacağım ama sarma şeklini tam anlamadım. Deneyeceğim ama.
    Bu güzel tarif için teşekkürler canım.
    Ellerine sağlık. Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Taptatlı Heyyfim, aslında yapılışını da görüntülesem iyi olurmuş ama evde yalnızken yaptığımdan olmadı.
      Şimdi ince uzun dikdörtgen parçanın kısa kenarının köşesine iç koy, kısa kenarı uzun kenarın üzerine katla üçgen oluştur, üçgenin kenarını sürekli dikdörtgenin uzun kenarı üzerine katla.
      Canım inşallah anlatabilmişimdir.Şimdiden ellerine sağlık.
      Oran'dan, Çayyolu'na sevgiler:))

      Sil
  10. ellerine sağılık canım,hiç yemedim,yapmadım ,tabi evde *ben bunu yemem,bunu sevmem* diyenler olduğunda insanın hevesi gidiyor,yapamıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım Allah seni inandırsın durum aynı, tok evin aç kedilerinden ben de var.Teşekkürler

      Sil
  11. Hiç yapmadım ve de yemedim :( Muhakkak tarifini denemem lazım. Ellerine sağlık canımcım. Nefis görünüyor. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  12. Ben de yaptım ama adı pırasa işte. Ağız burun kıvırarak yediler. Ben çok sevdim gayet de lezzetliydi. Ellerine sağlık Elif'cim..

    YanıtlaSil
  13. Eşime yapmalıyım bu prasa sarmasını kesin bayılır..
    Ellerine sağlık canım..

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için teşekkür ederim :)